Veelgestelde vragen

Bekijk onze veelgestelde vragen. Misschien staat het antwoord op uw vraag hier al tussen.

Wat houdt de garantie precies in?

Zodra een GFOB aangesloten bedrijf een overeenkomst met u als klant heeft gesloten wordt uw systeem aangemeld bij de stichting. U als klant ontvangt per email een certificaat dat uw systeem is aangemeld. Uw aanbetaling is gedekt bij een onverhoopt faillissement van uw leverancier. Ook na plaatsing of levering geldt de garantie. Alle fabrieksgaranties worden door de stichting afgehandeld, ook als uw leverancier onverhoopt niet meer bestaat.

Wie handelt de garantie af?

Zodra een garantieafhandeling noodzakelijk is, wordt deze doorgestuurd naar een bij de stichting aangesloten bedrijf. In geval van een aanbetaling wordt de montage opnieuw opgenomen en opgeleverd, u bent alleen de restbetaling nog verschuldigd aan de plaatsende leverancier. Deze leverancier op haar beurt wordt door de stichting gecompenseerd voor de niet-ontvangen aanbetaling. Ook in geval van een faillissement van een leverancier worden de overige aangesloten leden ingezet om uw belangen te behartigen.

Hoe betaalt de stichting dit allemaal?

Alle aangesloten leden dragen per opdracht een bedrag af aan de stichting en dienen een borg te stellen voor calamiteiten. Het is in het belang van de stichting om alleen die leveranciers toe te laten die voldoende solide zijn om in geval van een calamiteit de geboden garanties te kunnen waarborgen.

Hoe weet ik zeker dat een bedrijf een GFOB lid is?

Dit kunt u controleren op de site, die wordt immers wekelijks bijgewerkt. Alleen aangesloten bedrijven staan met logo en naam op de website van de stichting. Mocht u twijfelen kunt u altijd een email sturen naar info@gfob.nl en we zullen u zo snel mogelijk antwoorden.

Wat kost de garantie?

De garantie kost u als klant niets, er wordt niets extra in rekening gebracht. De leverancier draagt per opdracht een bedrag af aan de stichting. Zodra u uw certificaat heeft ontvangen weet u dat uw montage is aangemeld en dat de kosten door de leverancier zijn voldaan. Gemak en zekerheid voor u.

Kan ieder bedrijf toetreden tot de GFOB?

Nee, bedrijven die willen toetreden dienen aan een fors aantal eisen te voldoen. Bent u een bedrijf dat graag wil toetreden, dan kunt u zich aanmelden door een email te sturen naar info@gfob.nl. We nemen dan contact met u op.

Hoe moet ik een klacht indienen?

Stuur een email naar info@gfob.nl met daarin uw certificaat (en/of het certificaat kenmerk) als bijlage en een omschrijving van uw klacht. Belangrijk is dat u eerst contact met uw leverancier opneemt en hem de kans geeft de klacht naar tevredenheid op te lossen. Pas als u daar niet naar voldoening geholpen wordt nemen wij uw klacht graag in behandeling. Na verzending van de klacht ontvangt u van de stichting een bevestiging en daarin een termijn waarop u een eerste reactie kunt verwachten. De geschillencommisie komt maandelijks bij elkaar om eventuele klachten door te nemen.

Hoe vangen de leden een faillissement op?

Leden hoeven het faillissement niet op de vangen. De stichting heeft inmiddels voldoende vermogen om een faillissement op te vangen. U bent uw aanbetaling niet kwijt en er is zeker geen sprake van een dominoeffect. Mocht een adviseur u dat desondanks toch vertellen dan kan hij of zij altijd even contact opnemen zodat we de regels nogmaals duidelijk kunnen uitleggen.